Η ψυχοεκπαίδευση συνδυάζει τα στοιχεία της θεραπείας γνωστικής συμπεριφοράς, της ομαδικής θεραπείας και της εκπαίδευσης και παρέχεται από κατάλληλα εκπαιδευμένο ψυχολόγο, ή ειδικό παιδαγωγό.

Αφορά ένα πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά 1+ ετών με νευροαναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός, νοητική στέρηση, ΔΕΠΥ), ψυχοκινητική καθυστέρηση, ειδικές μαθησιακές και ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες και τις οικογένειες τους σε δύο τομείς ταυτόχρονα: α) Ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη και κοινωνική προσαρμογή: διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων (άγχος, στρες) και έκφρασης, και β) Γνωστική ανάπτυξη και ακολουθία αναγκών προσχολικού πλαισίου, ή σχολικής τάξης

Η ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση εστιάζει στις ψυχοκοινωνικές διαδικασίες που διέπουν την ακαδημαϊκή, κοινωνική και προσωπική επιτυχία, και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για τον εντοπισμό νευροαναπτυξιακών προβλημάτων (π.χ. ΔΕΠΥ, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Μαθησιακές Δυσκολίες, Νοητική Υστέρηση), ψυχοκοινωνικών και/ή συμπεριφορικών διαταραχών (π.χ. άγχος, κατάθλιψη, Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή κ.λπ.).  Χρησιμοποιούμε εργαλεία όπως το WISC-V, WPPSI-III, PEP-R, Bayley Scales, CARS, ADOS-2, κ.α. και κλινική παρατήρηση γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, προσδιορισμό θεραπευτικών στόχων και παρέμβαση σε:

Συναισθηματικό επίπεδο:

  • Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, και βιωματική διαχείριση δυσλειτουργικών συναισθημάτων για την κοινωνική ένταξη (εκρήξεις θυμού, σχολική φοβία)
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων παιχνιδιού και διερεύνησης κοινωνικού περιβάλλοντος μέσω ειδικών πρωτόκολλων παρέμβασης (πχ. Floortime, Intensive Interaction, κλπ.)
  • Εκπαίδευση μεθόδων λεκτικών, ή μη, για επικοινωνία
  • Εξωτερικά προγράμματα με στόχο την ομαλή ένταξη στην κοινότητα αλλά και την αυτόνομη παρουσία (πχ. διαχείριση χρημάτων, κυκλοφοριακή αγωγή)
  • Ψυχοεκπαίδευση γονέων και οργάνωση οικογενειακού περιβάλλοντος ώστε να μειωθούν οι ψυχοπιεστικές καταστάσεις προς το παιδί

Γνωστικό επίπεδο:

  • Οργάνωση και συγκέντρωση
  • Δημιουργία προγράμματος
  • Προσομοίωση τάξης
  • Μαθησιακή υποστήριξη

Λειτουργικό επίπεδο:

  • Εκπαίδευση σε δεξιότητες καθημερινής ζωής για αυτονομία και ενίσχυση της εικόνας εαυτού και αυτοεκτίμησης (π.χ. οργάνωση δωματίου, δημιουργία απλού γεύματος, έκφραση όριων προσωπικού χώρου)